Szlakiem obozów partyzanckich w Puszczy Solskiej III: “Skrzypik”, 2017

Odcinek III: Margole – obóz „Skrzypika” nad Czarną Ładą – Wydma Nad Łąkami – głaz upamiętniający bitwę na górze „Okno” – Górecko Kościelne, 9,5 km, bez znaków, w końcowej części znaki pieszego szlaku czarnego

Z centrum wsi Margole, w miejscu gdzie od szosy odbiega boczna droga w prawo, wyruszamy za szosą na północ. Po 500 skręcamy w prawo, skrajem języka lasu. Wychodzimy na rozległe i zarośnięte wysokimi trawami Łąki Tereszpolskie.

Ledwie zarysowana ścieżka wykręca w lewo. W sierpniu 2017 r. szczęśliwie wśród tych traw przejechał ciągnik na szerokich kołach. Dalej nie trzeba się było więc specjalnie przedzierać, ale nie wiadomo, jak będzie kolejnym razem. Maszerujemy generalnie na wsch. Przekraczamy rzekę Czarna Łada (bez mostku, ale o ile nie trafimy na bardzo mokre lato nie będzie to trudne). Idziemy łąką pomiędzy dwoma językami lasu. W tym po lewej znajdował się obóz BCh „Skrzypika”. Korzystając z betonowego mostku przejdziemy na drugi brzeg Czarnej Łady, bliżej lasu.

Baza oddziału BCh Józefa Mazura „Skrzypika” (1913-1944), mieszcząca się w lesie Ostrów, otoczonym rozległymi podmokłymi łąkami oraz dolinami rzek – od północy Studczek, a od południa Czarna Łada. Oddział został założony w czerwcu 1943 r. w pobliskim Aleksandrowie. Stan osobowy to ok. 60 partyzantów. Podczas akcji Sturmwind II partyzantom nie udaje się niestety wydostać z kotła pod Maziarzami, dowódca zginął na polach wsi Podsośnina.

Ta przetarta droga niebawem się skończyła, ale odcinek prowadzący wśród traw nie był już długi. Zmierzamy prosto do lasu, gdzie odnajdujemy wygodniejszą drogę. Wskaźnikiem czy trafiliśmy dobrze będzie kapliczka maryjna na drzewie po lewej stronie.

Po prawej mijamy wydmę Nad Łąkami.

3,5 km – uwaga! Szlak obozów partyzanckich skręca w lewo w niezbyt wyraźny dukt. Proponuję poznać go w ramach 4 etapu poznawania szlaku. Teraz za główną drogą zmierzamy na płn.-wsch.

5 km – docieramy do prostopadłej linii działowej. Tu w prawo. Mocno piaszczystym duktem wspinamy się na górę Okno (232,3 m n.p.m.).

Rozegrała się tu bitwa, którą upamiętnia pomnik znajdujący się dalej na tej samej linii działowej, już za miejscem gdy na ten dukt wprowadzi pieszy szlak czarny Walk partyzanckich.

Napis na pomniku głosi: „W tym miejscu dnia 22.06.1944 r. partyzanci AL ze zgrupowania kpt. [Stanisława] Szelesta i kpt. [Ignacego] Borkowskiego przyjęli nierówną bitwę z wojskami hitlerowskimi w akcji Sturmwind II. W walce poległo ok. 100 partyzantów”. W obliczu ciężkiej artylerii partyzanci przesunęli się na tzw. „Grzędę”, a w nocy z 22/23 czerwca przebili się przez niemieckie okrążenie w okolicy Górecka Kościelnego (pomnik pamięci bojowników „Wicka” odnajdziemy w lesie przy szosie Górecko Kościelne – Stare Górecko), odrzucając propozycję AK o wspólnym przebijaniu się w jednym miejscu. O ile oba pomniki nie zostaną w międzyczasie uznane za niewłaściwe… Takie czasy.

Wędrujemy cały czas ta samą linią działową, schodząc następnie do doliny rzeki Szum. Przekraczamy ją po kładce, nieopodal drewnianej kapliczki na wodzie. Następnie wśród pięknych starych dębów docieramy do modrzewiowego kościoła w centrum Górecka Kościelnego (9,5 km).