Roztocze Południowe

45 stron, Lublin 1994

Przewodnik dla znajomych.

Ciekawostką tego wydawnictwa jest wyjątkowo dokładny opis szlaku zielonego im. Brata Alberta w jego pierwotnej wersji (w późniejszym oficjalnym przewodniku Roztocze Polskie…. został on znacząco skrócony i uproszczony). Jeden z najciekawszych odcinków na jego ówczesnej trasie prowadził przez wąwozy w rejonie wsi Dziewięcierz Moczary i Józkowej Góry. Niestety w 1997 r. przez ten teren przetoczyła się trąba powietrzna. Drzewa został połamane jak zapałki, a wąwozy dosłownie zasypane zwalonymi pniami. Po kilku latach sytuacja w terenie wygląda już dużo lepiej, jednak ślady katastrofy nadal są widoczne. Oto fragment opisu pierwotnej wersji szlaku, gdy nic jeszcze nie zapowiadało tragicznej wichury:
Wąwóz początkowo niepozorny, szybko się pogłębia. To jedno z najpiękniejszych miejsc na szlaku. Otaczają nas wyniosłe i dumne strome ściany. Przejście niezwykłe, pozostające na długo w pamięci. Osiągamy dno wąwozu, tu w lewo.
Po dłuższym odcinku uwaga! – szlak skręca tu w prawo wąską ścieżką pnąc się na zbocze. W pewnym momencie wchodzimy na niewielką półkę, droga wyrównuje się w poziomie. Dalej ponownie pnie się ponownie w górę. Dróżka zarasta, przedzieramy się przez jeżyny utrzymując kierunek zasadniczo na płn.-wsch. Dochodzimy do leśnej drogi, tu skręt w lewo…