Wąwozy lessowe w okolicy Szczebrzeszyna

Najgłębsze wąwozy na Roztoczu występują na Roztoczu Południowym w okolicy góry Brusno, ale najbardziej rozległy system wąwozów znajduje się na Roztoczu Zachodnim pomiędzy Zwierzyńcem a Szczebrzeszynem (tzw. Piekiełko). Wśród szlaków wyróżnia się niebieska ścieżka dydaktyczna Wąwóz lessowy w okolicy Szczebrzeszyna.
Można tu dojść pieszo z centrum Szczebrzeszyna znakowanymi pieszymi szlakami turystycznymi: czerwonym szlakiem Partyzanckim i czarną trasą nordic walking. To szosa malowniczo poprowadzona wśród wzgórz. Można też przejechać ten odcinek samochodem (to aż 2,5 km w jedną stronę).

W końcu za znakami opuszczamy asfalt skręcając w lessową drogę w prawo. To właściwy początek ścieżki niebieskiej.

1 km dalej miejsce mylne, obie trasy skręcają tu w prawo. Po kolejnych 500 m rozejście szlaków, opuszczamy pieszy szlak czerwony.

Niebawem wokół ścieżki pojawiają się rozległe łany potężnych skrzypów zimowych.

Otaczające nas ściany wąwozu stają się coraz wyższe, a prowadząca wśród nich droga staje się nader szeroka.

Mijamy wiatę przygotowaną dla turystów. Dalej wąwóz zacznie się wypłycać, a z szerokiej dotychczas drogi pozostanie już tylko wąska ścieżka. Wychodzimy na pola do prostopadłej drogi gruntowej i drzewa z turystycznymi drogowskazami.

Aby nie wracać tą samą drogą, wykorzystajmy teraz czarny szlak nordic walking, który skręca tu w lewo, wiodąc grzbietową drogą prosto, później w lewo w dół, gdzie zamykamy pętlę.